Ο άνθρωπος που μπόρεσε να… “κλείσει” όλα τα παντελόνια και πέθανε πάμπλουτος!

Gideon Sundback

Advertisement

Επιμέλεια Γιάννης Ελευθερίου

Έλαβε δίπλωμα ευρεσιτεχνίας για την εφεύρεσή του! Η ανακάλυψή του αρχικά χρησιμοποιήθηκε στις μπότες αντί του άγκιστρου και από τη δεκαετία του ‘30 στα παντελόνια, τα φορέματα και αργότερα στις βαλίτσες.

Ήταν γιος πλούσιου γαιοκτήμονα που του έδωσε πλούσια μόρφωση. Ο λόγος για τον Αμερικανοσουηδό ηλεκτρομηχανολόγο Γκίντιον Σούντμπακ και την καθοριστική του συμβολή στην ανάπτυξη και εξέλιξη του φερμουάρ που γεννήθηκε σαν σήμερα στις 24 Απριλίου του 1880 και πέθανε πάμπλουτος σε ηλικία 74 ετών.

Αναλυτικότερα, ο Ότο Φρέντερικ Γκίντιον Σούντμπεκ (Otto Frederick Gideon Sundback),  γεννήθηκε όπως προαναφέρθηκε στις 24 Απριλίου 1880 στο Σμόλαντ της Σουηδίας. Ο πατέρας του ήταν πλούσιος γαιοκτήμονας της περιοχής κι έδωσε στο νεαρό Γκίντιον πλούσια μόρφωση. Μετά την αποφοίτησή του από το Λύκειο μετέβη στη Γερμανία, όπου σπούδασε ηλεκτρολόγος – μηχανολόγος στο Πολυτεχνείο του Μπίγκεν. Μόλις πήρε το πτυχίο του. μετακόμισε στις Ηνωμένες Πολιτείες.

Αρχικά και σύμφωνα με το sansimera.gr, ο Σούντμπακ δούλεψε στην εταιρεία Westinghouse και από το 1906 στην Universal Fastener Company, η οποία κατασκεύαζε βίδες, καρφιά και συνδετήρες. Το 1909 παντρεύτηκε την κόρη του αφεντικού του Ελβίρα Άρονσον και ανέλαβε αρχισχεδιαστής της εταιρείας. Από το 1906 έως το 1914 ασχολήθηκε με την εξέλιξη του φερμουάρ, στην οποία αφιερώθηκε ψυχή τε και σώματι μετά τον θάνατο της γυναίκας του, το 1911. Ο Σούντμπακ στηρίχθηκε στην ανακαλύψεις παλιότερων μηχανικών, όπως των Ιλάιας Χάου, Μαξ Γουλφ και Γουίτκομπ Τζαντσον.

Το 1914 παρουσιάζει ένα μηχανισμό με την ονομασία «Hookless No.2», που αποτελείται από δύο σειρές δοντιών και μια λαβή – οδηγό, η οποία, όταν σύρεται προς τη μια πλευρά, κουμπώνει αναγκάζοντας το κάθε δόντι να μπει ανάμεσα στα δύο απέναντί του. Όταν η λαβή- οδηγός σύρεται προς την αντίθετη πλευρά, τα δόντια απελευθερώνονται και ο μηχανισμός ανοίγει. Είναι το φερμουάρ, όπως το γνωρίζουμε σήμερα. Αρχικά, χρησιμοποιήθηκε στις μπότες αντί του άγκιστρου και από τη δεκαετία του ‘30 στα παντελόνια, τα φορέματα και αργότερα στις βαλίτσες.

Στις 20 Μαρτίου 1917 έλαβε δίπλωμα ευρεσιτεχνίας για το φερμουάρ του αυτό, που το παρουσίασε με την ονομασία «Αποσπάσιμος Συνδετήρας» (Separable Fastener). Επίσης, σχεδίασε τη μηχανή για την κατασκευή του νέου φερμουάρ. Ο Γκίντιον Σούντμπακ πέθανε πάμπλουτος στις 21 Ιουνίου 1954, σε ηλικία 74 ετών.

Advertisement

Δείτε επίσης

Advertisement

ADVERTISEMENT​

Advertisement

Advertisement